Tablet-magazine
Nederland tablet-land
Inmiddels, ruim 10 jaar na de introductie van de eerste tablets, heeft meer dan de helft van de Nederlanders er wel eentje in huis. In heel korte tijd hebben de tablets (van welk merk dan ook) een bijzonder groot deel van de markt veroverd. Nederland is zelfs een van de toplanden wat schermgebruik betreft. Hieronder valt dan ook wel het laptop- en computergebruik. Maar laten we eerlijk zijn: de tablet is toch een combinatie van beiden?
Gevolgen voor de gedrukte media
Maar de opkomst van tablets is er ook een opkomst van apps in alle soorten en maten, games, etc. etc. De gemiddelde mens is ineens een heel groot deel van de dag gekluisterd aan een digitaal apparaat. Dit heeft ook gevolgen voor de media, en dan met name de gedrukte media.
Veel van de gedrukte media heeft zich de afgelopen jaren moeten aanpassen naar een digitale oplossing. Waar men voorheen de brievenbus nog vol kon gooien met aanbiedingen, brochures, magazines enz. begint deze behoefte tegenwoordig meer en meer te verschuiven naar online. Men wil, mede vanuit milieuoogpunt, gewoonweg minder papier ontvangen. Een uitsluitend offline versie van een magazine, is niet langer voldoende: men wil het magazine digitaal op de tablet kunnen lezen. En dit geldt ook voor de tijdschriften waar men geabonneerd op is.
Een verandering die niet persé slecht is hoor: digitale versies zorgen natuurlijk voor veel minder papierverbruik en zijn dus, zoals gezegd, veel milieuvriendelijker. Al mogen we natuurlijk de mensen achter het drukwerk ook niet vergeten: de mensen aan de drukpers zijn uiteraard wat minder blij met deze digitale ontwikkeling.
Wereld van mogelijkheden
Met het verschuiven van traditioneel naar digitaal drukwerk opent zich ook weer een wereld van mogelijkheden in met name de magazine wereld. Waar men voorheen met een magazine vooral 2D dingen kon laten zien met foto’s en of teksten, zijn er met de digitale magazines ineens hele andere dingen mogelijk.
Bij de tablet magazine is het natuurlijk mogelijk om heerlijk te bladeren en in te zoomen op foto’s en afbeeldingen, maar denk ook eens aan alle andere mogelijkheden.
Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om foto’s en artikelen simpel door te laten linken naar specifieke websites. Ook de mogelijkheid tot een directe een routebeschrijving naar een evenement, een bedrijf of een locatie. En je kunt natuurlijk ook geluiden toe te voegen aan afbeeldingen of foto’s. Je kunt dus letterlijk nóg meer beleving aan artikelen, advertenties, foto’s toevoegen.