Bijna ieder bedrijf heeft wel een website. Maar tussen een website hebben en een website effectief gebruiken zit een wereld van verschil. Een goede website trekt mensen aan, en vertelt hen precies wat ze zoeken. Voldoet jouw website aan die eisen?
Alleen aanwezig zijn is niet genoeg
Ze zijn er nog volop, websites van bedrijven waar bezoekers feitelijk niet zoveel mee kunnen. Er staat wat informatie op, waar soms goed naar moet worden gezocht. Er wordt misschien een indruk gegeven van wat het bedrijf doet, met een beetje pech in bewoordingen die voor mensen die geen expert zijn op het gebied niet te begrijpen zijn. Misschien vind je er ook een mailadres of een koppeling naar een Facebookpagina, die met een beetje pech al maanden niet onderhouden is. En dat is het dan wel zo’n beetje.
De kans dat mensen een dergelijke pagina nog eens bezoeken, is niet zo groot. Waarom zouden ze? De kans dat je ermee opvalt tussen je concurrenten is eveneens minimaal: een nikserige website, daarmee val je hooguit in negatieve zin op. En de kans dat bezoekers van je site contact met je opnemen om zaken te doen? Ook die zou een stuk groter zijn als je hen een website voorschotelt die ze omverblaast en waarvan ze echt onder de indruk zijn.
Hoe moet het dan wel?
De tijd dat het voldoende was om aanwezig te zijn op internet, is voorbij. Als bedrijf kom je niet meer weg met een statische webpagina, die niet goed wordt bijgehouden en waarvan bezoekers nauwelijks iets wijzer worden. Als je een restaurant in een bepaalde stad hebt, dan weten mensen die op je site belanden doorgaans wel van je bestaan. Aan alleen je adres en eventueel je menukaart hebben ze dan niet zo veel. Wat je wil, is hen overtuigen om bij je te komen eten. Ze verleiden, ze lekker maken, ze nieuwsgierig maken. En daarvoor heb je een site nodig die meer kan dan je adres en menukaart vermelden.
Heeft jouw bedrijf nog een dergelijke statische site, dan is een nieuwe intuïtieve website laten maken geen overbodige luxe. Een site van deze tijd, die mensen niet alleen informeert maar ook écht enthousiast kan maken. Eentje waarop ze lekker rond kunnen kijken en zonder te verdwalen alle info en inspiratie vinden die zij zoeken. Zo’n site maak je niet even zelf op een rustige middag, daar heb je een ontwerp bureau voor nodig. Zij weten precies wat werkt en wat niet, en waar een moderne website aan moet voldoen. Een investering in de toekomst, wat een website is en blijft een belangrijk visitekaartje voor bedrijven.