Auteurs willen natuurlijk dat hun stukken gelezen worden. Of het nu gaat om een roman, een biografie, een thriller of een non-fictie, voor elk soort boek is het van vitaal belang om een goede publicatiestrategie te volgen. Heb je na lang wikken en wegen besloten om het boek zelf uit te geven, dan worden auteurs echter vaak geconfronteerd met bepaalde obstakels omtrent de verkoopstrategie. Als de doelgroep jouw boek niet kan vinden, zal de verkoop natuurlijk achterblijven. Dit betekent dat je belangstelling moet opbouwen en een verkoopmotief moet creëren. Maar hoe doe je dat? We zijn hier om te helpen. Ontdek hier 4 tips over hoe je jouw boek aan een groter publiek kunt verkopen.
1. Bepaal hoe je wilt dat mensen jou leren kennen
Branding is een belangrijk thema voor auteurs die hun boek onder eigen beheer willen uitbrengen, en dit begint al tijdens het schrijven. Dit betekent dat schrijvers en auteurs een merk moeten creëren. Denk na over hoe je bekend wilt staan als schrijver aan de hand van de volgende aspecten:
- Wat zijn jouw doelstellingen van het boek?
- Wat voor soort boek wil je uitbrengen?
- Welk verhaal wil je vertellen en welke onderwerpen wil je aankaarten?
- Hoe wil je jouw lezers bedienen?
- Wat zijn de eigenschappen van jouw doelgroep?
- Welke waarden, belangen en passies wil je overbrengen?
2. Leer jouw doelgroep kennen
Of je het nu leuk vindt of niet, je boek is het product dat je probeert te verkopen, en dat betekent dat je marktonderzoek moet doen. Een belangrijk aspect hiervan is je doelgroep leren kennen. Onderzoek lezers die de voorkeur geven aan het soort boek dat je wilt schrijven. Hoe oud zijn ze, en wat zijn hun gemeenschappelijke interesses? Dit zijn allemaal dingen die je moet weten.
3. Vergroot jouw aanwezigheid op het internet
Heb je een goed verhaal en een geweldige cover? Dan is dat vaak niet genoeg om een succesvolle verkoop van jouw boek te garanderen. Je moet een aanwezigheid op het web opbouwen, zodat lezers je kunnen leren kennen voordat ze je boek lezen.
Creëer verbinding en contact op de sociale media. Maak een e-maillijst aan waarop lezers zich kunnen inschrijven voor updates over je boek. Bied gratis interessante content aan zoals korte verhalen of prequel fragmenten gerelateerd aan het hoofdverhaal om volgers te lokken. Werk samen met merkstrategen om jouw persoonlijkheid en onwijs mooie boeken naar buiten te brengen. Jouw bedrevenheid op het internet kan een wereld van verschil maken wat betreft de verkoop.
4. Maak jouw boek vindbaar met een goede beschrijving en sleutelwoorden
Of je nu een boek, een wetenschappelijk onderzoek of Onwijs Mooie Brochures wilt uitgeven, je hebt een goede beschrijving nodig om lezers aan te trekken. Beschrijvende tekst kan worden gebruikt om de personages die je de lezers wilt laten volgen te introduceren of om het belangrijkste conflict te laten zien. Zorg er bovendien voor om te werken met de juiste trefwoorden om mensen te helpen jouw stukken te vinden. De woorden die je kiest moeten passen bij het uitgangspunt van je publicatie.