advertising
Al zal dit ook meer en meer ondersteund worden met online catalogi, digitale porfolio’s enz. Maar andere onderdelen van de verkoop zullen ook onder de loep moeten worden genomen. Denk aan de marketing en dan vooral het adverteren: dit zal ook wezenlijk anders moeten worden aangepakt.
Digitale sales
In een wereld die steeds digitaler wordt, steeds meer online, verandert ook de manier waarop bedrijven naar hun sales apparaat kijken of in ieder geval zouden moeten kijken. Natuurlijk kan een bedrijf niet zonder de vertegenwoordigers: het face-to-face contact met de klant, het telefonisch contact met de klant, dat is nog altijd ‘traditioneel’ en ook heel waardevol.
E-mail advertising
Voorheen kon men met een regelmatige advertentie in de krant of tijdschrift, een flyer toegevoegd bij het plaatselijke nieuwsblad of zelfs weggeef-flyers in de stad een bedrijf onder de aandacht brengen bij de bestaande en potentiële klanten. In de digitale wereld van nu moeten ook hier naar andere manieren gezocht worden. Denk aan e-mail advertising: de marketing via een e-mailing en online adverteren natuurlijk.
E-mailing en privacy
E-mail marketing, en dan met name een e-mailing is net zo’n grote schot hagel als een direct mailing, het rondsturen van folders of flyers; je kunt heel veel klanten bereiken met één enkele actie. Respons krijgen met de traditionele manier lastig, maar dat is met de digitale variant helaas nog altijd niet heel veel anders.
Je kunt echter wel veel meer meten met de digitale versie van je mailing: hoeveel mensen hebben de mail geopend, hoeveel foute adressen zijn er, waar wordt er binnen een mail op geklikt, waar wordt er niet naar gekeken, enz.
Nadeel van e-mailing ten opzichte van de traditionele manier is echter wel de privacywet. Men mag niet zomaar een berg e-mailadressen gaan mailen. Men moet toestemming hebben gegeven, zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief enz.
Online adverteren
Een andere digitale manier van marketing is natuurlijk het online adverteren: het adverteren op websites, zoekmachines enz. Voordeel van deze manier is dat dit heel goed per doelgroep te sturen is én heel goed te monitoren: wat is het klikgedrag van je bestaande klanten en eventueel potentiële klanten, waar wordt wel en waar wordt niet naar gekeken, enzovoorts.
Uiteraard valt of staat dit hele proces met analyseren van de verkregen gegevens en uiteraard moet het salesplan erop aan gepast worden, maar dan heb je met online adverteren wel een heel handige tool in handen.